tisdag 5 oktober 2010

The Galéns på Trädgårn i Göteborg 2003 (Peter minns en konsert)

Torsagen den 27 mars 2003 skulle jag och min vän Gazz gå och titta på Stereo Total på Trädgårn. Jag hade lyssnat intensivt på deras platta Musique Automatique och när den tyska duon äntligen skulle komma och besöka Götet så var det klart att jag ville vara med. Vi laddade med några öl på en krog vid Saluhallen innan vi promenerade bort till Trädgårn denna ljuva torsdagkväll. Jag hade läst på lite grann om förbanden som skulle spela. Har alltid sett förbanden som ett stort bonus när jag går på konsert. En möjlighet att få se lite nya band. Den här kvällen var det två förband. Göteborgska The Kid var ett av dem och de andra var The Galéns.


5 kr på Melodyline i Kungälv. 

The Galéns var ett av Bob Hunds alla sidoprojekt.
Mats Andersson som spelar trummor i Bob Hund spelade gitarr i The Galéns.
Och Johnny Essing som spelar gitarr i Bob Hund spelade synth i The Galéns.
Förutom dem fanns det tre medlemmar till som jag inte kan namnet på. En man på sång och en man på bas. Dessutom en kvinna i peruk och lack kläder som körade och spelade på maracas och någon typ av bongotrumma.
Av en ren slump hade jag hittat deras två spårs singel Sommaren är över för 5 kr i en skivaffär i Kungälv ett par veckor tidigare. Ett riktigt fynd!

Det var faktiskt ytterligare ett förband denna kvällen. Eller rättare sagt det dök upp en kille med akustisk gitarr på scenen och körde några låtar själv. Jag stod och tittade på honom vid scen kanten. De hade inte kommit så många i publiken ännu och de flesta stod fortfarande och hängde i baren. Plötsligt får jag se att det står en bekant man bredvid mig. Det är Johnny Essing som står och smuttar på en ölflaska. Jag kan inte hålla mig utan går fram och börjar prata med honom. Vi pratade en lång stund och hade det riktigt trevligt. Han kisade lite med blicken och pratade sådär mystiskt som han har gjort i de intervjuer jag sett med honom. Vi tog tillsist farväl eftersom Johnny skulle göra sig redo för sitt gigg.

Det var en upplevelse att se The Galéns. Fast ska jag vara ärlig så var de egentligen rätt kassa. Sångaren imponerade inte något nämnvärt. Det var i så fall kvinnan med peruk och lack kläder som imponerade mest. Hon satte sina falsettkörer och trummade på sin lilla trumma ibland. Deras "Hit" "Sommaren är över" är nog en av mina favorit höstlåtar! Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg så mycket från The Galéns konsert.


The Galéns "Sommaren är över".

Det jag minns från kvällen är när jag för första gången hör The Kids låt "The Baton Rouge":

"Skit ska skit ha
åt helvete åt helvete med allt"

Men framförallt så kommer jag aldirg att glömma den fantastiska konsert som Stereo Total bjussade på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar