onsdag 2 februari 2011

Hör upp alla!!!!!!!!!!! Ni ska lyssna på Zombiekrigs skiva "Undantagstillstånd! på Spotify nu!!!!!!!!!!!!!!!!

Den 16e maj 2009 sprang jag Göteborgsvarvet för första (och hittills ända) gången i mitt liv. Knappt en timma före start sprang jag på Peter Pousard mitt i allt folkvimmel. Peter är en kille som jag känt till redan sen gymnasietiden, mest på grund av att han varit trummis i massa olika lokala band. Bl a Gorilla Killarna som fortfarande är ett av mina favvo punkband.
Jag hade bara någon vecka innan haft lyckan att höra Peters senaste band Zombiekrig på Myspace och var mycket imponerad. Zombiekrig spelar Death Metal på svenska! Just denna dag den 16e maj 2009 fick dessutom bandet 4 fyrar i GP Osignat.
Tiden gick och när bandet släppte sin skiva "Undantagstillstånd" våren 2010 på skivbolaget GMR Music så fullkomligt bombaderades de av lysande recensioner från alla håll. Jag tror aldrig jag har varit med om ett svenskt debut band som fått så många fina ord från så många olika kritiker. Med all rätt! För även om jag är ett popsnöre och inte brukar höja ögonbrynen för vilket hårdrocksriff som helst så har Zombiekrig något viktigt att komma med.
De har inte bara startat bandet för att det är kul att spela. De har haft en idé med sin musik redan från början. En idé som de har stått fast vid hela tiden. En genomäkta ilska ligger som en matta genom hela skivan. En ilska som man inte flinar åt bakom ryggen utan som man dras med in i. Jag har hört tidigare band som försökt sig på att göra svensk metal men det har i samtliga fall slutat med att man suttit och skrattat. Men inte Zombiekrig! Zombiekrig är inget man skrattar åt. De här är på riktigt......


I går gladdes jag av nyheten att deras skiva "Undantagstillstånd" äntligen finns på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar