torsdag 24 maj 2012

Pär Wiklund - Something Dirtier


Pär Wiklund (född 1974) har sedan 2006 komponerat till allra största delen instrumental musik inom en svårdefinierad musikstil som till största delen är instrumental.

Så inleds de första raderna på Pär Wiklunds hemsida, och jag tycker att det är en väldigt tydlig och bra beskrivning av vad Pär sysslar med. Jag skulle vilja klassa honom som en riktig gör det själv artist! Då han både skriver, spelar in och även sprider sin instrumentalmusik helt på egen hand. Pär har under åren släppt flera skivor, bland annat albumet "39 Tracks". Jag kommer spontant att tänka på de svenska artisterna Pontiak eller kanske ännu mer på Jimmy Bölja när jag lyssnar på Pärs musik. Svenska relativt okända artister som fått kämpa hårt för att nå lite framgång och som haft stora problem att bli tagna på allvar.


Pär Wiklund är skivaktuell med sin nya tvåspårs EP "Something Dirtier". Precis som Pontiak och Jimmy Bölja har jag svårt att ta Pärs musik på allvar, samtidigt som den har något som jag tycker om! Låtarna "Let's kick some ass" och "Chase that base" känns lite amatörmässiga och intressanta på samma gång. Trummbreaket (ca 2.20 in på låten) i "Chase the base" skulle kunna ha varit något som ett barn hade knapat ihop, samtidigt är det just precis det som är Pär Wiklunds signum! Jag ler brett när jag lyssnar på låtarna och ibland skrattar jag högt. Men framför allt så diggar jag till ett skönt dirtie-beat.....

3 kommentarer:

  1. Det låter intresant man måste ju lyssna. Jimmy Bölja här föresten. Jodå att gå sin egen väg förstår man nästan bara själv men man får tolkningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jimmy!
      Ja. För mig(Pär Wiklund) känns det tydligt att vi var och en gått våra egna vägar. Jag har lyssnat lite på din musik och kan inte riktigt se likheten mellan vår musik. Kanske lyckas du hitta minsta gemensamma nämnaren? ;-)

      Radera
    2. Kul att både Jimmy Bölja och Pär Wiklund skriver i min blogg! Två artister som jag beundrar.

      Efter att ha lyssnat lite mer ingående på dina skivor Pär, kan jag hålla med om att det inte finns så mycket likheter med Jimmys. Det var just din EP "Something Dirtier" som jag tyckte påminde lite om Jimmy Böljas sound. Men jag har förstått att just den skivan skiljer sig en hel del från din övriga produktion.

      Lycka till med erat musicerande!

      /Peter

      Radera